Egy remek cikk arról, hogy hogyan
tudunk embertársaink támogatásában hatékonyan részt venni úgy, hogy ez
számukra ne legyen kényelmetlen.
Te is biztosan tapasztaltad már, hogy ha segítséget ajánlasz fel, tanácsot adsz, akkor az nagyon nehezen éri el a célját.
Miért?
Nos erre a kérdésre kapunk választ az alábbi levélben:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Segíthetek neked?
Egyik
ügyfelem mesélte, hogy van egy munkatársa, akinek úgy tűnt, komoly
magánéleti gondjai vannak. Egy alkalommal félrevonta őt, és megkérte,
mondja el, mi bántja, mert szeretne segíteni. A beszélgetés során
kiderült, hogy a helyzet olyasmi, amiről az ügyfelemnek már személyes
tapasztalata volt. El is mondta a kollégának a megoldást, de az csak
hümmögött, és a fejét csóválta. Akkor mondott neki más megoldást, de a
kolléga arra is csak a fejét csóválta. Végül egy órányi beszélgetés és
rengeteg bátorítás, ötlet után a kolléga azzal zárta le a beszélgetést:
„Tudtam, hogy nem fogsz tudni segíteni.”
Sajnos számtalan ehhez
hasonló történetet hallok. A rokonról, aki segít elintézni, hogy a
gyereket felvegyék egy iskolába. A gyerek persze aztán egy másik helyre
megy, és amikor egyszer csak el kezd rosszabb jegyeket hozni, akkor a
rokon lesz a bűnbak, mert „összezavarta a gyereket”. A lányról, aki
tanácsokkal látja el barátnőjét annak zűrös szerelmi élete miatt, és
csak azt látja, hogy a másik élete ettől csak zűrösebb lesz. A
testvérről, aki sorra szerzi a munkahelyeket az öccsének, mindhiába.
Nehéz nem segíteni.
Ha valaki bajban van, nehéz tétlenül nézni.
Tudom, hogy te, aki ezt a levelet olvasod egy rendes ember vagy.
Az igazat megvallva nagy szüksége van a világnak rád, és a
hozzáállásodra. De fontos tudnod, hogy a segítő szándékodat hogyan tudod
a legjobban érvényre juttatni.
Három okból szoktunk segíteni.
Az
első a józan paraszti logika. Hiszen ha valaki panaszkodik, akkor
nyilván valami baja van, amit meg kell oldani. Ez a férfiak leggyakoribb
megközelítése.
A második az önzetlenül segítség. A szívünk is
belesajdul, amikor azt halljuk, hogy a másik állandóan lekési, folyton
kiabálnak vele, mindig elhagyja, szüntelenül megbántják, minduntalan
elrontják. Ez a megközelítés elsősorban a nőké.
A harmadik ok
szintén sok esetben játszik szerepet: ez az önzésből való segítés.
Azért, mert amikor meghalljuk, hogy a másik panaszkodik, akkor
legszívesebben kikapcsolnánk, mint egy rádiót és átcsavarnánk egy
vidámabb csatornára. Úgy érezzük, drága az időnk és nem érünk rá a
panaszkodást hallgatni. És nem igazunk van valahol? Az életnek annyi
szépsége van, mi arról szeretnénk beszélgetni, nem arról, hogy a
kolléganők a munkahelyen milyen pletykákkal tesznek keresztbe egymásnak,
nem arról, hogy ki fúr kicsodát, nem arról, hogy ki felejtette el mára,
amit tegnap megígért, nem arról, hogy hány ezer forint hiányzik még a
valamicsodához.
Így hát jön az ellenállhatatlan impulzus, hogy eltekerjük a rádiót egy másik frekvenciára, és engedünk neki.
Bármelyik
is az ok, az eredmény ugyanaz: az első adandó alkalommal elkezdjük
mondani a tanácsunkat, elkezdünk segíteni, elkezdünk megoldást adni:
„Csináld ezt!”
„Inkább azt kellene tenned, hogy!”
„Próbáld ki azt!”
De mit érez eközben a másik, akit a baj ért?
Hogy
ezt megtudd, először is képzeld el, hogy fáj a fogad, ezért fogorvoshoz
mész. Hogyan segít rajtad a fogorvos? „Dőlj hátra, nyisd ki a szád,
betömöm a lyukas fogadat.”
Ez teljesen normális, hiszen ezért mentél el hozzá.
Ám
mi történne, ha még nem tartanál ott, hogy bejelentkezz a fogorvoshoz?
Képzeld el, hogy miközben az egyik barátodnak panaszkodnál egy tea
mellett, hogy fáj a lyukas fogad, akkor az illető azt mondaná: „Dőlj hátra, nyisd ki a szád, betömöm a lyukas fogadat.” Majd
azzal a lendülettel elővenne egy fúrógépet és elkezdené a beavatkozást?
Ugye milyen bizarr lenne, ha egyszer csak váratlanul ez történne velünk egy baráti kapcsolatban?
A szavakkal segítés is PONTOSAN ugyanilyen bizarr!
A panaszkodás NEM jelent segítségkérést!
Ha valaki rossz hangulatban van, az NEM jelent segítségkérést!
Ezért
a szavakkal való segítésben vissza kell fognunk saját magunkat. Igen,
lehet, hogy logikusnak tűnik a segítés, de számtalan alkalommal írtam
már arról, hogy a józan paraszti ész félrevisz minket, így most is van
ettől sokkal jobb megoldás. Igen, lehet, hogy belesajdul a szívünk, ha
végig kell hallgatni a másikat, de ez csak azt jelenti, hogy átérezzük a
helyzetét, ami egy jó dolog. Igen, lehet, hogy lenne sürgősebb dolgunk
is, minthogy végighallgassuk valakinek a pocsék napját, de pont nekünk
mondja, tehát fontosnak tart minket, ami egy jó dolog.
Mivel
szavakkal segíteni túl könnyű, ezért vissza kell fognunk magunkat. Amíg
nem kértek tőlünk segítséget, addig ne segítsük, ne adjunk tanácsot, ne
mutassunk utat.
A segítésnek ugyanis van egy szörnyű üzenete a
másik számára. Először is, az hogy nem figyelünk rá. Ha odafigyelnénk a
másikra, akkor hagynánk, hogy ő beszéljen. Ehelyett mi beszélünk,
ehelyett mi már a megoldást mondjuk. A megoldás sorolása nem
odafigyelés.
A második, hogy a kéretlen tanács az üzeni a másiknak: „Én úgy látom, hogy egyedül képtelen vagy boldogulni.”
Ez
a legutolsó dolog, amit egy problémával küzdő ember hallani akar, hogy ő
béna. Ez egy egyenlőtlen kapcsolatot teremt a két ember között, ami
nemcsak megviseli a viszonyt, hanem egyenesen kínozza a bajban lévő
felet. Ugyanis a másik nem hülye. Nyilván megtenné amit mi tanácsolunk
neki – leszokna a dohányzásról, szakítana a barátjával, beolvasna a
főnökének –, megtenné ő magától is, ha tudná. De nem tudja. Pont ezért
került bajba. Mert nem tudja megtenni.
És ennek minden esetben
van valamilyen oka. Teljesen mindegy, hogy az egy lelki gát, anyagi
függés, vagy akármi: a tanács, amit a másik nem tud megfogadni az egy
kínzás, hiszen ő ettől szégyenbe kerül. Azt érzi, hogy még egy egyszerű
tanácsot sem képes megfogadni. Csak még jobban sulykolódik bele, hogy
nem képes megoldani a problémáját. Még jobban rombolódik az önbizalma,
még nagyobb pácba kerül.
A harmadik pedig az, hogy a kéretlen
tanács sokszor nem őszinte. Az őszinteség az lenne, ha például valami
ilyesmit mondanánk neki: „Nézd, én nem bírlak végighallgatni.
Igaz, nem kértél tőlem segítséget, de nem bírom visszafogni magam, és
inkább elmondom a megoldást, mert képtelen vagyok nézni, ahogy
vergődsz.”
A másik ilyenkor a lelke mélyén pontosan érzi, hogy a
mi tanácsunk valójában azt jelenti: „Hagyd abba a panaszkodást, nem
bírom hallgatni.”
Még ennél is rosszabb, amikor a tanácsunk
tényleg őszinte, de a másik számára mégis ez jön le belőle – így aztán
az egészből gyakran érthetetlen konfliktus kerekedik.
A helyzet az, hogy tudunk mi ettől jobbat is.
Ez pedig a következő:
Amíg nem kérnek tőlünk segítséget addig csak egyetlen dolgunk van: az empátia.
Az empátia a legnagyobb segítség.
Az
emberi elme a legfantasztikusabb problémamegoldó szerkezet. Ezt minden
alkalommal tapasztalom, ugyanis én személy szerint még egyetlen emberrel
sem találkoztam, aki ne tudta volna megoldani a saját problémáit.
Ugyanakkor
ha egyedül érezzük magunkat, akkor az óriási csapás az önbizalmunkra.
Ha igazságtalanság történik velünk, akkor megrendül a világnézetünk.
Ilyenkor elveszítjük a csodálatos képességünket a problémamegoldásra,
ilyenkor erőre, támogatásra van szükségünk, nem megoldási javaslatokra.
Az
empátia azért a legnagyobb segítség, mert aki empatikus velem, arról
érzem, hogy az én oldalamon áll. Érzem, hogy nem vagyok egyedül. Az
empátia gyógyító erővel bír minden lelki sérülésre, minden kellemetlen
élményre, minden bajra, minden konfliktusra. Csak akkor érzem, hogy
számíthatok másra, hogy támogatnak, ha bízhatom abban, hogy nem vagyok
egyedül. És ezt a bizonyosságot egyedül az empátia tudja megteremteni.
Az
empátia döntően egy kommunikációs forma, amit sokan nem tanulnak meg
gyerekkorukban. Ezért találkozunk nagyon ritkán olyasvalakivel, akiről
tényleg érezzük, hogy megért minket, tényleg a mi oldalunkon áll.
Ugyanakkor mivel egy kommunikációs forma, ezért az empátia tanulható,
fejleszthető.
Különösen, mivel nem egy bonyolult dologról van szó, mindössze két lépésről.
Az első lépés a figyelem.
Jelezd
a másiknak verbálisan és nonverbálisan is, hogy odafigyelsz rá! Fordulj
lehetőség szerint teljes testtel a másik felé – ez nyilván nem
megoldható mondjuk autóban. Vegyél fel nyitott testtartást, tehát
például ne fond karba a kezedet a mellkasod előtt.
Használj a figyelmedet kifejező szavakat! A legőszintébb, ha azt mondod: „Igen, figyelek.”
Ne
mondd, hogy figyelsz, ha valójában nem figyelsz, mert fejben máshol
vagy! A másik hallani fogja a hangodon, hogy nem mondasz igazat, és
ebből csak konfliktus lesz. Ha nem tudsz figyelni, akkor legyél őszinte,
és mondd ki, hogy „Most nem tudok rád figyelni, adj egy kis időt, míg
ezt befejezem.”
A második lépés a másik érzelmeinek megnevezése.
Érezd
át a másik fél helyzetét, és mondd ki, milyen érzés lehet ez neki! Nem
kell megoldanod a problémáját. Nem kell tanácsot adnod neki. Nem kell
sajnálnod. Csak arról beszélj, hogy elfogadod őt és az érzéseit!
Ha
ritkán beszélsz az érzéseidről, akkor másokét is kevésbé hatékonyan
tudod felismerni – ez elsősorban a férfiakra vonatkozik. Ezért ezt
érdemes gyakorolni. Érdemes elsajátítani a megfelelő szófordulatokat.
Érdemes megfigyelni, hogy az empatikus emberek hogyan fejezik ki
magukat.
Ezért bármennyire is úgy érezzük, hogy szívesen tennénk,
legközelebb NE segítsünk. Csak ha kérik. Legyünk ehelyett „csupán”
empatikusak, és figyeljük meg, hogy mennyivel többet érünk el vele! Nem
csak számtalan veszekedést kerülhetünk el, de egy melegebb légkört
tudunk teremteni vele magunk körül, boldogabbá teszünk másokat, és ezzel
együtt magunk is boldogabbá válunk.
forrás: http://szemleletfejlesztes.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése